Seznam otázek

09.10.2011 16:08

MATURITNÍ OTÁZKY

 Cestovní ruch - Zeměpis cestovního ruchu –

Management a Marketing cestovního ruchu

 

  1. Vývoj, význam, charakteristika členění CR (co to je CR, členění CR,materiálně technická základna CR, vznik CR, členění služeb CR, trendy v CR, dokázat uvést k jednotlivým případům vždy nějaký příklad….)

1a) Památky UNECSO v ČR, jedna z nich podrobněji

 

  1. Význam a postavení  CR v rámci světového  a českého hospodářství, ekonomické přínosy, právní podmínky (rozdíl mezi CK a CA, statistické údaje CR, změna CR po r. 1990 a novější doba……)

2a) Praha – jednodenní vycházka po hlavních pamětihodnostech

 

  1. Marketing CR a jeho specifika, trh CR.příklady marketingových tahů v CR.

3a) Co je marketing, jaký produkt může být předmětem marketingu, uveďte příklad,

      základní úkoly marketingu, marketingová strategie, marketingový mix – 4P,

      marketingové příklady ze současnosti 8P, nabídka versus poptávka, příklady

      marketingových tahů v CR…

 

  1. Postavení a činnost CK( vývoj a vznik CK, organizační struktura CK, druhy služeb v CK, nabídka produktů, jak vzniká produkt, klasifikace CK, cenotvorba…)

4a) Která střediska cestovního ruchu u nás osobně znáte, co vás tam zaujalo a co byste ještě 

      chtěli poznat?

 

  1. Dopravní služby (členění, materiálně technická základna,využití služeb u turistů, práva povinnosti cestujících, aktuální nabídka služeb poskytovaná firmami….)

5a) Ve Švýcarsku sídlí významné mezinárodní organizace, které to jsou a ve kterých

       městech sídlí?

 

  1. Ubytovací služby ( rozdělení ubytovacích služeb, odpovědnost za škodu, příjem, pobyt a odbavení hosta, organizace ubytovacích služeb, ocenění v ubyt. službách….)

6a) Vyber dvě ze slovenských městských památkových rezervací, jaké nejvýznamnější

      památky v nich lze vidět?

 

  1. Stravovací služby ( kategorie hostinských zařízení, nabídka produktů -  zvláštnosti jednotlivých krajů, oblastí či regionů, druhy obsluhy, stolování,  gastronomie národů….)

7a) Vídeň – hlavní město Rakouska a jeho zajímavosti

 

  1. Ostatní služby (informační, pojišťovací služby, rezervace cenin,peněžní služby, doplňkový prodej ..)

8a) Středověké a novověké památky Pyrenejského poloostrova. Kdo to byli Maurové, kteří

      ovlivnili dějiny Španělska.

 

  1. Lázeňský cestovní ruch ( přírodní zdroje, trendy, materiálně technické základny, význam, forma lázeňských pobytů…)

9a) Nejznámější města Itálie, jedno z nich podrobněji

 

  1. Kongresový CR (tradiční kongresové akce, funkce kongresového CR, klasifikace akcí, materiálně technická základna, organizování, realizace, vyhodnocení…)

10a) Postavení Francie ve světovém cestovním ruchu. Největší pamětihodnosti Paříže

 

  1. Specifické formy CR (mládeže a dětí, seniorský, venkovská turistika. Marketingový systém řízení plánování, nástroje řízení, druhy trhu, analýza trhu, analýza podniku, cíle a strategie…)

11a) Marketingový systém řízení plánování, plánování (planning), druhy plánů, různé

        podoby plánů, nástroje řízení, druhy trhu, analýza trhu, analýza podniku, cíle a

        strategie plánování.

 

  1. Ostatní formy CR (kdy nastal rozvoj, cykloturistika lovecký, městský, dobrodružný = adrenalinový, náboženský, gastronomický, festivalový, kosmická turistika…)

12a) Londýn a jeho turistické zajímavosti

 

  1. Služby volného času a animace CR ( vznik animace v ČR, organizace, klubový CR, druhy  

   Výrobek (co to je, druhy, životní cyklus výrobku, vývoj produktu, vývojová politika,

    portfolio výrobku…)

   13a) Které národní parky USA znáte, stručná charakteristika některého z nich

 

  1. Uplatnění informatiky v CR  (rozdělení, současné využití techniky, info a rezervační systémy) + vznik, vývoj.

14a)Význam managementu, osobnost manažera, vývojové etapy, firemní kultura,

       manažerská etika, základní manažerské dovednosti, vlastnosti manažera, významní   

       představitelé managementu…) Vysvětlete pojem managementu, manažerská etika,

       postavení manažera, manažerská funkce.

 

  1. Vznik, vývoj a význam průvodcovské činnosti ( ve světě, v ČR, vznik CK…)

15a) Mexiko a jeho nejznámější památky předkolumbovské doby

 

  1. Základní typy průvodců a jejich povinnosti ( výkon činnosti, kvalifikace průvodce, jednotlivé typy průvodců a jejich specifika…)

16a) Peru a jeho památky UNESCO

 

  1. Povinnosti a příprava průvodce, podmínky pro jejich činnost (přidělení zájezdu, jednotlivé typy přípravy, chování, projev průvodce…)

17a) Nejdůležitější turistické oblasti jihozápadní Asie

 

  1.  Osobnost průvodce, společenský protokol průvodce ( jednání s lidmi, znalosti, požadavky na průvodce, postoje, kvalifikace…)

18a) Který stát východní Asie byste chtěli navštívit a proč?

 

  1. Psychologické aspekty činnosti průvodce, jednání s klienty, řešení mimořádných situací…

19a) Které kultury se podílely na vzniku významných architektonických památek v severní

      Africe?

 

  1. Povinnosti průvodce při převzetí zájezdu, během zájezdu, vyhodnocení a vyúčtování ( osobní vybavení průvodce, rozdíly mezi jednotlivými ceninami dle typu dopravy, vyúčtování korunově, valutově…)

20a) Austrálie a Nový Zéland – největší turistické zajímavosti

 

  1. Pojišťovací služby ( význam pojištění, druhy pojištění, kdo sjednává pojištění…)

21a) Která místa v okolí vašeho bydliště doporučíte k návštěvě svému příteli?

 

  1. Železniční doprava a letecká přeprava ( materiálně technická základna, práva a povinnosti cestujících, druhy poskytovaných služeb, výhody, aktuální novinky…)

22a) Největší města východní části USA, co o nich víte?

 

  1. Druhy průvodcovské přípravy na zájezd (přidělení zájezdu, převzetí zájezdu, jednotlivé druhy příprav + marketingová komunikace ( úkoly, přímý marketing, komunikační mix, průběh komunikačního procesu…)

23a) Hlavní turistické pozoruhodnosti Athén.

 

  1. Pasové, celní a devizové služby v CR ( druhy cestovních dokladů, jejich vystavení a platnost, kdy je cestovní doklad znehodnocen, clo, celní prohlídka…)

24a)Vedení lidí, motivace, vnější kritéria a vnitřní kritéria, manažerské motivování,  

       Máslowa pyramida potřeb, hodnocení pracovních podmínek a sociální péče.

 

  1. Historický vývoj lázeňství, lázeňský místopis ( historie lázeňství,  významné lázně….)

25a)Kontrolování, význam a vývoj kontroly, fáze kontrolního procesu, audit, inventura a

       inventarizace.