3. Marketing CR, trh CR

09.10.2011 15:43

3. MARKETING CR A JEHO SPECIFIKA, TRH CR, PŘÍKLADY MARKETONGOVÝCH TAHŮ CR

 

Trh CR = vzájemné působení nabídky a poptávky po zboží a službách CR

 

Subjekty:       - kupující

                        - prodávající = přímí dodavatelé x zprostředkovatelé (CK, CA)

                        - stát - reguluje fungování trhu

 

Objekty:         - služby CR (ubyt., strav., doprav. služby)

                        - zboží (mapy, knihy, upomínkové předměty)

                        - volné statky (krajina, moře, léčivé prameny,..)

 

Mechanizmy na trhu: nabídka x poptávka = cena

 

  1. nabídka služeb CR: různorodá, osobní, vázaná na určité místo ( pobřeží, hory, lázně), sezónnost, komplexní služby, kopírovatelnost tras jinými CK, zastupitelnost (autobus x letadlo),
  2. atraktivnost cílového místa
  3. vybavenost cílového místa

 

Poptávka na trhu CR: komplexní, sezónní, pružná, rozmanitá

Vývoj poptávky ovlivňují: ceny nabízených produktů, úroveň nabídky, peněžní příjmy lidí, spotřební zvyklosti, polit., ekonomická a sociální situace

 

Marketing = podnikatelská filozofie zaměřená na poznání, ovlivnění a maximální

uspokojení potřeb zákazníků

 

Segmentace trhu = rozdělení trhu na určité skupiny (pohlaví, věk, zájmy, profese, příjmy, období prodeje, sezónnost, propagace …)

 

Marketingová péče o zákazníka:

            - přizpůsobení nabídky, kvalitní pracovní síly, vybavení a vzhled provozoven,

poutavé katalogy, členství v asociacích → důvěra, kontakt se stálými zákazníky

 

8P

1P - PRODUKT (služba) = zájezd (nelze vyzkoušet, nehmotný, jednorázový, osobní)

2P - PRICE (cena)    -     systém slev (novomanželé, důchodci, děti, FM, LM,2+1 zdarma, věrnost)

  • platební podmínky, lhůty,
  • zisk, magnet,
  • vyšší cena = vyšší kvalita?
  • Pravidla pro cenovou tvorbu (končí na 9, cena se mění podle životního cyklu

3P - PROMOTION (propagace) -  

  • reklama - billboard, TV, rádio, inzerát, tisk, leták, katalog,…
  • podpora prodeje - veletrhy, soutěže, hry, dárkové poukazy,…
  • vztahy s veřejností - PR, s tiskem, prezentace produktů, akce pro veřejnost, kongres,…
  • osobní prodej – na ulici
  • direct marketing – telemarketing

4P - PLACE (prodejní cesta) - způsob cesty k zákazníkovi; internet, CA, telefon, CK, veletrh,

fax, @, pobočka,…

5P - PEOPLE (lidé) - vystupování průvodce; osobní doporučení; jazyková gramotnost;

vzdělání; ochota

6P - PARTNERSHIP (partnerství) - vztahy s dopravci, CA, market. agenturou, delegát,

ubytování, restaurace, pojišťovna,…

7P - PACKAGE (balíček) – vytváření souboru vzájemně se doplňujících služeb: klubový turismus, zájezdy „šité na míru“

8 P - PROGRAMMING (programování) – vytvoření obsahové náplně balíčků