3. Marketing CR, trh CR
3. MARKETING CR A JEHO SPECIFIKA, TRH CR, PŘÍKLADY MARKETONGOVÝCH TAHŮ CR
Trh CR = vzájemné působení nabídky a poptávky po zboží a službách CR
Subjekty: - kupující
- prodávající = přímí dodavatelé x zprostředkovatelé (CK, CA)
- stát - reguluje fungování trhu
Objekty: - služby CR (ubyt., strav., doprav. služby)
- zboží (mapy, knihy, upomínkové předměty)
- volné statky (krajina, moře, léčivé prameny,..)
Mechanizmy na trhu: nabídka x poptávka = cena
- nabídka služeb CR: různorodá, osobní, vázaná na určité místo ( pobřeží, hory, lázně), sezónnost, komplexní služby, kopírovatelnost tras jinými CK, zastupitelnost (autobus x letadlo),
- atraktivnost cílového místa
- vybavenost cílového místa
Poptávka na trhu CR: komplexní, sezónní, pružná, rozmanitá
Vývoj poptávky ovlivňují: ceny nabízených produktů, úroveň nabídky, peněžní příjmy lidí, spotřební zvyklosti, polit., ekonomická a sociální situace
Marketing = podnikatelská filozofie zaměřená na poznání, ovlivnění a maximální
uspokojení potřeb zákazníků
Segmentace trhu = rozdělení trhu na určité skupiny (pohlaví, věk, zájmy, profese, příjmy, období prodeje, sezónnost, propagace …)
Marketingová péče o zákazníka:
- přizpůsobení nabídky, kvalitní pracovní síly, vybavení a vzhled provozoven,
poutavé katalogy, členství v asociacích → důvěra, kontakt se stálými zákazníky
8P
1P - PRODUKT (služba) = zájezd (nelze vyzkoušet, nehmotný, jednorázový, osobní)
2P - PRICE (cena) - systém slev (novomanželé, důchodci, děti, FM, LM,2+1 zdarma, věrnost)
- platební podmínky, lhůty,
- zisk, magnet,
- vyšší cena = vyšší kvalita?
- Pravidla pro cenovou tvorbu (končí na 9, cena se mění podle životního cyklu
3P - PROMOTION (propagace) -
- reklama - billboard, TV, rádio, inzerát, tisk, leták, katalog,…
- podpora prodeje - veletrhy, soutěže, hry, dárkové poukazy,…
- vztahy s veřejností - PR, s tiskem, prezentace produktů, akce pro veřejnost, kongres,…
- osobní prodej – na ulici
- direct marketing – telemarketing
4P - PLACE (prodejní cesta) - způsob cesty k zákazníkovi; internet, CA, telefon, CK, veletrh,
fax, @, pobočka,…
5P - PEOPLE (lidé) - vystupování průvodce; osobní doporučení; jazyková gramotnost;
vzdělání; ochota
6P - PARTNERSHIP (partnerství) - vztahy s dopravci, CA, market. agenturou, delegát,
ubytování, restaurace, pojišťovna,…
7P - PACKAGE (balíček) – vytváření souboru vzájemně se doplňujících služeb: klubový turismus, zájezdy „šité na míru“
8 P - PROGRAMMING (programování) – vytvoření obsahové náplně balíčků