20. Marketing

15.04.2012 13:10

Definice marketingu:

 

- je proces výzkumu trhu, prodeje výrobků či služeb, jehož cílem je udělat taková opatření, aby byl nový produkt uváděn na trh ve vhodný čas za vhodnou cenu

 

- u stávajících výrobků a služeb je cílem zvýšit jejich prodejnost, či udělat takové inovace, které umožní zvýšit prodejnost

 

Cílem marketingu je správně identifikovat přání a potřeby zákazníků a co nejúčinněji je uspokojit.

 

MARKETINGOVÝ VÝVOJ

 

Existuje pět různých marketingových koncepcí založených na zcela odlišných principech.

 

  • výrobní koncepce
  • výrobková koncepce
  • prodejní koncepce
  • marketingová koncepce
  • sociální koncepce

 

VÝROBNÍ KONCEPCE (1900 – 1920)

  • spotřebitelé upřednostňují levné a široce dostupné výrobky
  • hlavním cílem je efektivní výroba a distribuce
  • užívá se hlavně v případě, když poptávka po službě či výrobku převyšuje jeho nabídku; nebo pokud jsou příliš vysoké náklady, které chceme snížit
  • prodej probíhal dle hesla „produkt je vše co zákazník dostane“
  • oddělení marketingu v podnicích nebyla běžná

 

VÝROBKOVÁ KONCEPCE (1920 – 1930)

  • spotřebitelé upřednostňují vysoce kvalitní výrobky, které jsou spolehlivé, zajímavé a moderní
  • snaha vyrábět velmi kvalitní zboží
  • je nutné neustálé zdokonalování výrobků, inovace, zlepšování

 

PRODEJNÍ KONCEPCE (1930 – 1950)

  • sílící konkurence, dostatek zboží a jeho diferenciace
  • poptávka se stává nasycenou
  • prodej probíhá dle hesla „marketing ouška jehly“ (prodáme to, co vyrobíme – nikoliv vyrobíme to, co se prodá)
  • produkt je na trh tlačen pomocí marketingových nástrojů – intenzivní reklamy v médiích, agresivní cenové politiky a silného nasazení odbytu
  • marketing je organizačně začleněn většinou v souvislosti s odbytovým oddělením

 

SOCIÁLNÍ KONCEPCE (1960 – současnost)

  • vychází z filosofie, že marketing je něco víc než prodej
  • předpokládá především zpětnou vazbu mezi trhem a výrobcem v rámci dvousměrné komunikace
  • výrobce musí prodávat výrobek, který zákazník chce, tzn. pochopení potřeb a přání zákazníků a následné přizpůsobení výrobku těmto potřebám
  • do popředí vystupuje spokojený a věrný zákazník
  • vrcholné období „klasického marketingu“ (vyrobíme to, co lze prodat)
  • plné využití všech nástrojů marketingového mixu, rozvoj komunikačního mixu, využívání výzkumu
  • marketing je řídícím, samostatným oddělením podniku

 

SPOLEČENSKÝ MARKETING

  • základním předpokladem je nutná rovnováha 3 faktorů
  • zisk firmy
  • uspokojení přání zákazníka
  • veřejný zájem

 

  • je založen na myšlence, že firma musí uspokojovat potřeby a přání zákazníka lépe a účinněji než konkurence, zároveň však musí zohledňovat nejen dlouhodobé zájmy spotřebitelů, ale i dlouhodobé zájmy společnosti

 

  • důraz na sociální zodpovědnost firmy, dlouhodobý blahobyt jednotlivců i společnosti, ochrana životního prostředí

 

MARKETINGOVÝ MIX

- soubor marketingových nástrojů, které firma v optimální skladbě používá k dosažení svých marketingových cílů na cílovém trhu

 

Tradičně je marketingový mix tvořen 4 komponenty – 4„P“:

 

PRODUCT (produkt)

PRICE (cena)

PLACE (distribuční cesty)

PROMOTION (marketingová komunikace)

 

Můžeme se setkat též s modelem 4„C“:

 

SPOTŘEBITEL (Consumer)

- zaměření na různé spotřebitelské potřeby a přání a určení vhodných zákazníků pro daný produkt a komunikaci s nimi

 

NÁKLADY (Costs)

- náklady na vývoj a výrobu produktu, na jeho realizaci na trhu, náklady na distribuci a komunikace

 

KONKURENCE (Competition)

- marketingový mix je přizpůsobován činnosti konkurence

 

KANÁLY (Channels)

- jedná se o distribuční cesty využívané pro přesun zboží ke spotřebiteli

 

PRODUKT

  • nejdůležitějším nástrojem marketingu
  • produktem rozumíme jakoukoliv nabídku, která je určena trhu za účelem uspokojení určitých potřeb a přání

 

  • hmotné výrobky (potraviny, obuv, oděvy, elektrospotřebiče, automobily,…)
  • služby (kadeřnictví, finanční instituce, cestovní kanceláře, pojišťovny, soudy, advokacie,…)
  • osoby nebo jejich seskupení (Česká filharmonie, FK Slavie, spisovatel, zpěvák)
  • myšlenky, ideje (výchova k určitým životním postojům, proti nežádoucím vlivům)
  • geografická místa, regiony, státy

 

V tomto smyslu rozlišujeme u výrobků a služeb tři pomyslné vrstvy (dimenze):

  • základní vrstva (jádro výrobku)

je představována základním užitkem (např. v hotelu si kupujeme místo na spaní a odpočinek, při nákupu vrtačky si kupujeme „otvory“, které chceme vyvrtat

 

  • střední vrstva (skutečný výrobek) je představována dodatečnými vlastnostmi:
    • značka
    • kvalita
    • balení
    • doplňky
    • styl a design
    • image

 

  • vnější vrstva - rozšířený výrobek
    • záruky
    • prodejní a poprodejní servis
    • instalace
    • podmínky dodávky a úvěrování

 

Produkt se z pohledu marketingu člení na:

 

  • spotřební zboží – výrobky a služby, nakupované za účelem osobní spotřeby
  • průmyslové výrobky – výrobky a služby, které vstupují v průběhu dalšího výrobního procesu nebo do podnikání

 

CENA

  • je jediným prvkem marketingového mixu, který produkuje příjmy (všechny ostatní prvky MM produkují náklady)

 

  • cena vyjadřuje hodnotu určitého produktu

 

DISTRIBUCE

  • soubor všech činností jednotlivců a firem, kteří se účastní procesu pohybu zboží a služeb z místa jejich vzniku do místa jejich konečné spotřeby nebo užití

 

  • distribuční cesty pomáhají lidem překonávat časové, prostorové a vlastnické bariéry, které je oddělují od toho, co potřebují, chtějí anebo touží vlastnit nebo používat

 

MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE

  • je forma komunikace, kterou používáme k informování, přesvědčování a ovlivňování zákazníků
  • stimuluje poptávku
  • odlišuje produkt od konkurenčního produktu
  • reaguje na nepříznivé události v souvislosti s produktem či podnikem

 

MK tvoří komunikační mix prostřednictvím těchto nástrojů:

  • reklama
  • podpora prodeje
  • přímí marketing
  • osobní prodej
  • Public Relations

 

REKLAMA

  • šířena prostřednictvím médií
  • jakákoliv placená forma propagace zboží, služeb či myšlenek
  • zprostředkovaná zpravidla reklamní agenturou
  • není zde přímá zpětná vazba

 

PODPORA PRODEJE

  • činnosti nebo materiály, které působí jako krátkodobý stimul pro povzbuzení nákupu nebo prodeje výrobku či služby

 

  • silnější a rychlejší reakce na nabídku výrobků, zvýšení již klesajícího odbytu (vzorky, ochutnávky, prodejní soutěže,…)

 

PŘÍMÍ MARKETING

  • přímá, adresná komunikace se zákazníky zaměřená na prodej zboží a založená na reklamě

 

  • prostřednictvím pošty, telefonu televizního vysílání, rozhlasu, novin nebo časopisů

 

OSOBNÍ PRODEJ

  • přímá komunikace a pěstování obchodního vztahu mezi dvěma nebo několika osobami s cílem prodat výrobek nebo službu a zároveň vytvářet dlouhodobě pozitivní vztah, který by přispíval k vytváření image

 

  • jeden z nejúčinnějších nástrojů – vyvolává zpětnou reakci zákazníka

 

  • vyžaduje větší finanční prostředky

 

PUBLIC RELATIONS

  • cílem je vytvořit příznivé představy o firmě (dobré jméno)
  • péče o vztahy podniku k veřejnosti
  • zajistit příznivé klima pro realizaci podnikových cílů (dny otevřených dveří, prohlídky podniků, dary na charitativní účely, sponzoring,…)