19. Psychologické aspekty průvodce, jednání s klienty, řešení mimořádných situací
Psychologie je zaměřená na účastníky zájezdu
Dostatek informací tvoří předpoklady pro udržení autority průvodce a umožňuje přizpůsobit přidané změny programu zájmů účastníků
Jednotlivé národnosti se vyznačují určitými zvláštnostmi při svém jednání
Na psychologickou přípravu má vliv forma zájezdu. Každý zájezd je jinak náročný
- POZNÁVACÍ ZÁJEZD
- POBYTOVÝ ZÁJEZ
Zvláštní nároky má i specializované formy CR
- VYSOKOHORSKÁ TURISTIKA
- LOVECKÝ CR
Také dobrodružné formy CR
- SPANÍ V PŘÍRODĚ
- HONBA ZA POKLADEM
PRŮVODCE DĚLÍME NA NĚKOLIK TYPŮ:
AUTOKRATICKÝ - vše musí být tak, jak řekne a tak, jak si navrhne zájezd pro účastníky
VOLNÝ STYL PRŮVODCE - Přizpůsobuje se celkově účastníků, vychází jim vstříc, co nejvíce to jde.
DEMOKRATICKÝ STYL - určuje pravidla zájezdu, ale když někdo potřebuje tak se také snaží vyjít vstříc. Stejnak se snaží hledět svého harmonogramu.
PRO ÚSPĚŠNÉ JEDNÁNÍ S LIDMI PLATÍ:
- zapamatovat si jejich jména
- oslovovat je občanskými tituly
- vyslovovat pochvaly, uznání
- kritizovat jen ve vhodných chvílích a co nejméně
- povzbuzovat sebevědomí, důvěru
- umět naslouchat lidem
- při řešení problémů, vhodné a přesvědčivé argumenty
MIMOŘÁDNÉ SITUACE
- zdrojem MS mohou být sami účastníci zájezdu, dodavatelé služeb
- vnější vlivy (počasí, nehoda) i nepřipravenost průvodce
- úspěšné zvládnutí MS závidí na provádění včasných a důsledných preventivních optření
PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ
- jedná se o pečlivou přípravu zájezdu
- znalost důležitých adres, telefonních čísel, ověřování informací (připravenost ubytování, stravování, doprava)
- při vlastním řešení nastalé situace by měl průvodce postupovat rozhodně, rychle, rozvážně a spolupracovat s dalšími subjekty (policie, pojišťovny, CK)
V cizině se může průvodce obrátit na diplomatický úřad
- jedná-li se o smrt, vážné nehody či nemoci, zatčení či zadržení, násilný trestný čin, nouzi a repatriaci nebo vydání náhradního cestovního dokladu
ONEMOCNĚNÍ
- preventivně informovat během zájezdu o rizikách
- poskytnutí první pomoci
- zajistí pokračování v závazném programu
- vyřeší pojištění
- po ošetření kontroluje doklady pro pojišťovnu
- kontaktuje asistenční službu
- při hospitalizaci sepsat seznam jeho věcí, dokladů a peněz a dodá mu je do nemocnice či do CK
- pokud není pojištění, řeší se úhrada nákladů
ÚMRTÍ ÚČASTNÍKA
- přivolá lékaře a vystaví úmrtní listopad
- přivolá místní policii
- zajistí překlad úmrtního listu do češtiny
- informuje zastupitelský úřad a CK
- nahlásí to pojišťovně
- stornuje služby zemřelého a zajistí zavazadla
NEDOSTAVENÍ SE K ODJEZDU VČAS
- pro prevenci by měl průvodce sdělit telefon
- pokud má telefon na účastníka, zavolá
- zeptá se policie či záchranné služby zda se něco nestalo
- při odjezdu bez něj, nechá mu na místě odjezdu vzkaz
- za přítomnosti svědků sepíše seznam věcí, které má v autobuse
- čeká tak dlouho, aby dodržel časový rozpis služeb
- pokud si je jistý, že nedorazí, stornuje objednané služby, kontaktuje CK a zastupitelský úřad
ŘEŠENÍ ZÁVAD V POSKYTOVANÝCH SLUŽBÁCH
- průvodce by měl sledovat kvalitu služeb a závady řešit ihned
- domluvit se s účastníky na případné kompenzaci
ŘEŠENÍ ZTRÁTY, POŠKOZENÍ VĚCÍ ODLOŽENÝCH VE STRAVOVACÍCH A UBYTOVACÍCH SLUŽBÁCH
ŘEŠENÍ ZTRÁTY ČI POŠKOZENÍ ZAVAZADLA BĚHEM PŘEPRAVY
- vhodné je mít zavazadla pojištěna
- za ty zavazadla, které si účastník opatruje sám (v kabině autobusu), si ručí, za zavazadla v úložném prostoru ručí dopravce
ŘEŠENÍ ZTRÁTY CESTOVNÍHO DOKLADU V ZAHRANIČÍ
- účastník si vše zařizuje sám, průvodce pouze poradí či tlumočí
- ohlásit to policii
- nejlepší je mít u sebe kopii
- účastník si hradí vše sám
ŘEŠENÍ POJISTNÝCH UDÁLOSTÍ
- získat všechna potvrzení, protokoly, svědectví a jiné důkazy
- průvodce postupuje podle pokynů pojišťovny a CK