11. Zásobovací, výrobní a prodejní činnosti podniku

15.04.2012 12:53

ZÁSOBOVACÍ ČINNOST

 

- činnost podniku, při níž si podnik zajišťuje potřebné suroviny a materiál v požadovaném množství, kvalitě, druzích, ve stanovené době a ve výhodných cenách.

 

Do zásobovací činnosti patří:

- zjišťování potřeby materiálu a volba dodavatele

- jednání s dodavateli, uzavírání kupních smluv

- zajišťování dodávek, příjem materiálu na sklad, kontrola materiálu

- skladování materiálu a výdej do spotřeby

 

Zásobovací činnost

  • zajišťuje zásobovací útvar a marketingový útvar
  • marketingový útvar se zabývá průzkumem trhu materiálů a surovin a na základě získaných poznatků ovlivňuje hlavní činnost podniku -  uspokojení potřeb zákazníků
  • při nákupním průzkumu potřeb sleduje marketingový útvar stav a vývoj trhu surovin a materiálu, ceny, dodací lhůty, spolehlivost dodavatelů, dodací a přepravní podmínky

 

Dodavatelé se hodnotí podle:

  • kvality dodávaného materiálu
  • ceny
  • spolehlivosti dodávek
  • ochoty ke spolupráci při stanovení velikosti dodávek
  • dobu, kdy se dodávky uskutečňují

 

Plán zásobování

  • sestavuje se na základě průzkumu trhu materiálu a propočtu potřeb podniku ve formě bilance materiálů na základě:

- propočtů spotřeby materiálu

- propočtu velikosti zásob

 

  • v bilanci se porovnávají zdroje a potřeby, v plánu zásobování se porovnávají zdroje materiálů s potřebou materiálu

 

pohyb materiálu v podniku nazýváme materiálový tok

  • začíná převzetím materiálu od dodavatele,následuje  kontrola podle přepravního dokladu nebo dodacího listu, kontroluje se počet obalů a jejich neporušenosti -  odběr materiálu

 

  • při odběru je třeba vykonat důkladnou kontrolu po stránce kvantitativní a po stránce kvalitativní – vstupní kontrola

 

  • podle potřeby a podle povahy materiálu se kontroluje buď celá zásilka, nebo jen vzorek zásilky

 

Materiálový tok

 

dodavatel ----->  odběr mat. -----> přejímka mat.

------>   skladování -----> výdej

 

 

Informační tok

 

faktura, dodací list ----->   Příjemka -----> skladní karta

-----> výdejka

 

Skladování

  • představuje činnosti, při nichž se hmotné statky soustřeďují na určitém místě a ve stanoveném množství a připravují se pro další činnosti:

 

  • výdej do spotřeby u materiálových zásob
  • další zpracování u nedokončené výroby a polotovarů vlastní výroby
  • prodej u výrobků.

 

Sklady:

  • otevřené - ohrazený prostor, zboží, které nepodléhá vlivům vnějších činitelů
  • Polootevřené, nepolokryté - přístřešek, zboží, kterému nevadí snížena teplota, vlhkost
  • uzavřené nebo kryté – budovy, haly, chrání před změnami teplot, vlhkosti, podmínky se dají regulovat
  • speciální – ke skladování 1 typu zboží

 

Struktura materiálových zásob:

 

1) suroviny a základní materiál

2) pomocný materiál – na výrobě se podílí nepřímo, dodává výrobku určité vlastnosti, vzhled, zabezpečuje výrobní i nevýrobní procesy

3) součástky a polotovary

4) palivo a pohonné hmoty

5) obaly

6) drobné a krátkodobé předměty – předměty, které se postupně opotřebovávají, slouží méně než 1 rok

7) speciální nástroje a přípravky – určeny k použití na určité zakázce při sériové nebo hromadné výrobě, umožňují zrychlit a zjednodušit výrobu

8) zboží – předměty, které se v hotové podobě nakupují a beze změny prodávají jinému spotřebiteli

 

 

 

VÝROBNÍ ČINNOST

 

- přeměna výrobních faktorů tzv. vstupů (inputů) ve výrobky tzv. výstupy (outputů), cílem výroby je uspokojovat reálné potřeby obyvatelstva

 

  • Trvalé uspokojování našich potřeb je jedině možné za předpokladu neustálého procesu obnovy neboli reprodukce výroby, rozdělování a směny

 

  • Prostá reprodukce – opakování výroby na úrovni předchozího období
  • Rozšířená reprodukce – růst výroby materiálových statků
  • Zúžená reprodukce – pokles výroby materiálových statků

 

Struktura výroby

 

  • hlavní výroba (její výrobky tvoří hlavní náplň výroby podniku)
  • vedlejší výroba (výroba polotovarů, náhradních dílů)
  • doplňkovou výrobu (využití a zpracování odpadu z hlavní a vedlejší výroby, využití volné kapacity) a
  • přidruženou výrobu (obvykle se od předcházejících liší charakterem

 

  • pomocné procesy (údržba strojů a budov) a
  • obslužné procesy (skladování, doprava, balení, kontrola)

 

Typy výroby

 

  • Kusová – velké množství druhů v malém množství, opakovanost žádná nebo malá v časových nepravidelných odstupech, vysoké nároky na přípravu výroby, vysoká kvalifikace pracovníků, nejvyšší náklady na výroby, převažuje ruční,, malý počet výrobků (šaty na míru…)
  • Sériová – méně druhů, ale ve větším počtu, jednorázové náklady na přípravu výroby, víceúčelové specializované stroje (ledničky, nábytek, auta, textil)
  • Hromadná – počet druhů je malý, ale ve velkém množství, vhodná pro výrobní linky, jednoúčelové výkonné stroje, pracovníci málo kvalifikovaní, nejnižší výrobní náklady (šrouby, ložiska, žárovky)

 

Organizace výroby:

  • Technologické uspořádání – spočívá v seskupování stejných či podobných strojů (dílna s šicími stroji…), používá se u kusové a sériové výroby.
    Výhody: dobře se organizuje práce, snazší údržba, jednoduše se řeší nepřítomnost pracovníka nebo porucha stroje.
    Nevýhody: je horší přehled o rozpracované výrobě a výrobní proces je dlouhý vzhledem k přesunům rozpracované výroby mezi dílnami.
  • Předmětné uspořádání – seskupování různorodých strojů podle technologického postupu dané výroby (stříhací stroj – šicí stroj – žehlící pult – balící pult). Hromadná a sériová výroba.
    Výhody: výrobek se zpracovává v jedné dílně od začátku do konce, nižší náklady na přepravu v rámci podniku.
    Nevýhody: těžko se mění výrobní program, těžko se organizuje práce, zejména při absenci pracovníka nebo poruchy stroje, potom vznikají prostoje.

 

Výrobní proces

 

  • lidská činnosti při, které člověk přetváří přírodu, její předměty a síly na statky a služby
    (materiál => výrobek)
  • obvykle probíhá v etapách, např. ve strojírenství – předvýrobní etapa (vývoj, konstrukční a technologická příprava výrobků, zajištění materiálů, přípravků atd.), výrobní etapa a odbytová etapa

 

Členění výrobního procesu

 

  • Procesy pracovní
    a) Ruční – působí fyzické síly pracovníka pomocí nářadí
    b) Strojně ruční – působení dlouhodobého majetku je spojeno s fyzickou silou pracovníka pomocí strojů
    c) Strojní – probíhají za pomoci strojů na vyšší technické úrovni, fyzická síla se nezapojuje

 

  • Procesy nepracovní
    a) Automatické – bez přítomnosti člověka, ale člověk je připravuje
    b) Přírodní – člověk se jich nezúčastňuje, jde o fyzikální, chemické a biologické činnosti

 

Druhy výrobních procesů:

  • těžební proces
  • stavební proces
  • tovární výrobní proces
  • pěstitelský (chovatelský) výrobní proces
  • dopravní proces

 

Ukazatelé výroby

 

Naturální ukazatele objemu produkce

 

  • objem produkce je vyjádřen množstvím vyrobených výrobků v naturálních (fyzických) jednotkách.
  • dobře vystihuje množství užitných hodnot, avšak jejich použití závisí na stejnorodosti produkce a většinou nepostihuje otázku její kvality a užitečnosti

 

Hodnotové ukazatele objemu produkce

 

  • Hrubá výroba - ukazatel celkového výsledku podnikové činnosti, zahrnuje hodnotu realizované produkce a hmotný investiční majetek vyrobený v podniku a určený pro vlastní spotřebu
  • Čistá výroba – ukazatel vlastní zásluhy podniku při vytváření nových hodnot, je to celkový výsledek podnikové činnosti očištěný od všeho, čím k němu přispěli zvenku dodavatelé surovin, energie a různých služeb, ve výkazu zisku a ztrát (výsledovce) najdeme čistou výrobu pod názvem přidaná hodnota

 

 

 

ODBYTOVÁ (PRODEJNÍ) ČINNOST

 

- souhrn činností, jejichž smyslem je uplatnění produktu na trhu a jeho dodání k odběrateli

 

Osnova:

  • Marketingové činnosti
  • výzkum trhu
  • podpora prodeje výrobků
  • určení odbytových cest
  • Plánování odbytu
  • Operativní odbytové činnosti

 

Odbytové činnosti zahrnují:


- marketingové činnosti (výzkum trhu, podpora prodeje výrobků, určování odbytových cest)
- plánování odbytu (bilance odbytu, norma zásob odbytu)
- operativní odbytové činnosti (styk s odběrateli – nabídka zboží, uzavírání smluv, vyřizování reklamací)
- skladování výrobků
- expedici a fakturaci
- zajišťování obchodně technických služeb
- evidenci a hodnocení odbytu

 

MARKETINGOVÉ ČINNOSTI

Výzkum trhu
- hlubší a dlouhodobější zkoumání trhu, úkolem je:


- zabezpečit informace o
a) vybraných výrobcích (prodej)
b) situaci na trhu (potřeby, poptávka, ceny, objem prodeje, odbytové cesty, podpora prodeje, konkurence)


- učinit závěry o budoucím vývoji trhu v hledaných oblastech (vytvoříme předpoklady pro předvídání budoucího vývoje trhu)

 

Průzkum trhu

- krátkodobé zjištění okamžitého stavu na trhu


Metody výzkumu:


- od stolu (desk research) - informace jsou běžně k dispozici; stačí je utřídit, zpracovat a vyhodnotit


v terénu (field research) - zaměřuje se na
a) zákazníky - jejich chování, motivy, přání a zvyklosti
b) poptávku - tu ovlivňuje: cena výrobku, důchody,…
c) konkurenci - jak pracuje/prodává, její ceny apod.
d) zboží - užitné vlastnosti, vnější vzhled, kvalita

 

 

Podpora prodeje


Reklama - forma placené činnosti; má za úkol upoutat pozornost, získat zájem (přesvědčit o užitečnosti), vytvořit přání koupit si výrobek a přimět k nákupu


Osobní nabídka zboží - přímé a účinné působení na zákazníky - slevy, soutěže, bezplatné vzorky, pořádání veletrhů a výstav


Publicita (public relations) - nepřímá forma; slaďování politiky podniku s veřejnými zájmy (sponzoring apod.), věrohodnější a účinnější

 

Určení odbytových cest


Odbytová cesta - cesta, kterou se zboží dostane ke spotřebiteli, volba záleží na charakteru výrobku, finanční schopnosti výrobce apod.


a) Přímý odbyt – přímo od výrobce ke spotřebiteli


b) Nepřímý odbyt - přes zprostředkovatele (maloobchod, velkoobchod, obchodní zástupce)

 

PLÁNOVÁNÍ ODBYTU A MARKETINGU

  • na základě analýz situace v podniku, na trhu a v okolí podniku

 

  • plán určuje cílové skupiny výrobků, trh, odbytové cesty a způsob stimulování prodeje

 

  • počítá se objem prodeje jednotlivých výrobků (naturální jednotky) a celého podniku (peněžní jednotky)

 

OPERATIVNÍ ODBYTOVÉ ČINNOSTI

 

Jednání s odběrateli:
a) individuální
b) veletrhy a výstavy
c) burzy

d) dražby (aukce)


Vytvořte si web zdarma! Webnode