11. Zásobovací, výrobní a prodejní činnosti podniku
ZÁSOBOVACÍ ČINNOST
- činnost podniku, při níž si podnik zajišťuje potřebné suroviny a materiál v požadovaném množství, kvalitě, druzích, ve stanovené době a ve výhodných cenách.
Do zásobovací činnosti patří:
- zjišťování potřeby materiálu a volba dodavatele
- jednání s dodavateli, uzavírání kupních smluv
- zajišťování dodávek, příjem materiálu na sklad, kontrola materiálu
- skladování materiálu a výdej do spotřeby
Zásobovací činnost
- zajišťuje zásobovací útvar a marketingový útvar
- marketingový útvar se zabývá průzkumem trhu materiálů a surovin a na základě získaných poznatků ovlivňuje hlavní činnost podniku - uspokojení potřeb zákazníků
- při nákupním průzkumu potřeb sleduje marketingový útvar stav a vývoj trhu surovin a materiálu, ceny, dodací lhůty, spolehlivost dodavatelů, dodací a přepravní podmínky
Dodavatelé se hodnotí podle:
- kvality dodávaného materiálu
- ceny
- spolehlivosti dodávek
- ochoty ke spolupráci při stanovení velikosti dodávek
- dobu, kdy se dodávky uskutečňují
Plán zásobování
- sestavuje se na základě průzkumu trhu materiálu a propočtu potřeb podniku ve formě bilance materiálů na základě:
- propočtů spotřeby materiálu
- propočtu velikosti zásob
- v bilanci se porovnávají zdroje a potřeby, v plánu zásobování se porovnávají zdroje materiálů s potřebou materiálu
pohyb materiálu v podniku nazýváme materiálový tok
- začíná převzetím materiálu od dodavatele,následuje kontrola podle přepravního dokladu nebo dodacího listu, kontroluje se počet obalů a jejich neporušenosti - odběr materiálu
- při odběru je třeba vykonat důkladnou kontrolu po stránce kvantitativní a po stránce kvalitativní – vstupní kontrola
- podle potřeby a podle povahy materiálu se kontroluje buď celá zásilka, nebo jen vzorek zásilky
Materiálový tok
dodavatel -----> odběr mat. -----> přejímka mat.
------> skladování -----> výdej
Informační tok
faktura, dodací list -----> Příjemka -----> skladní karta
-----> výdejka
Skladování
- představuje činnosti, při nichž se hmotné statky soustřeďují na určitém místě a ve stanoveném množství a připravují se pro další činnosti:
- výdej do spotřeby u materiálových zásob
- další zpracování u nedokončené výroby a polotovarů vlastní výroby
- prodej u výrobků.
Sklady:
- otevřené - ohrazený prostor, zboží, které nepodléhá vlivům vnějších činitelů
- Polootevřené, nepolokryté - přístřešek, zboží, kterému nevadí snížena teplota, vlhkost
- uzavřené nebo kryté – budovy, haly, chrání před změnami teplot, vlhkosti, podmínky se dají regulovat
- speciální – ke skladování 1 typu zboží
Struktura materiálových zásob:
1) suroviny a základní materiál
2) pomocný materiál – na výrobě se podílí nepřímo, dodává výrobku určité vlastnosti, vzhled, zabezpečuje výrobní i nevýrobní procesy
3) součástky a polotovary
4) palivo a pohonné hmoty
5) obaly
6) drobné a krátkodobé předměty – předměty, které se postupně opotřebovávají, slouží méně než 1 rok
7) speciální nástroje a přípravky – určeny k použití na určité zakázce při sériové nebo hromadné výrobě, umožňují zrychlit a zjednodušit výrobu
8) zboží – předměty, které se v hotové podobě nakupují a beze změny prodávají jinému spotřebiteli
VÝROBNÍ ČINNOST
- přeměna výrobních faktorů tzv. vstupů (inputů) ve výrobky tzv. výstupy (outputů), cílem výroby je uspokojovat reálné potřeby obyvatelstva
- Trvalé uspokojování našich potřeb je jedině možné za předpokladu neustálého procesu obnovy neboli reprodukce výroby, rozdělování a směny
- Prostá reprodukce – opakování výroby na úrovni předchozího období
- Rozšířená reprodukce – růst výroby materiálových statků
- Zúžená reprodukce – pokles výroby materiálových statků
Struktura výroby
- hlavní výroba (její výrobky tvoří hlavní náplň výroby podniku)
- vedlejší výroba (výroba polotovarů, náhradních dílů)
- doplňkovou výrobu (využití a zpracování odpadu z hlavní a vedlejší výroby, využití volné kapacity) a
- přidruženou výrobu (obvykle se od předcházejících liší charakterem
- pomocné procesy (údržba strojů a budov) a
- obslužné procesy (skladování, doprava, balení, kontrola)
Typy výroby
- Kusová – velké množství druhů v malém množství, opakovanost žádná nebo malá v časových nepravidelných odstupech, vysoké nároky na přípravu výroby, vysoká kvalifikace pracovníků, nejvyšší náklady na výroby, převažuje ruční,, malý počet výrobků (šaty na míru…)
- Sériová – méně druhů, ale ve větším počtu, jednorázové náklady na přípravu výroby, víceúčelové specializované stroje (ledničky, nábytek, auta, textil)
- Hromadná – počet druhů je malý, ale ve velkém množství, vhodná pro výrobní linky, jednoúčelové výkonné stroje, pracovníci málo kvalifikovaní, nejnižší výrobní náklady (šrouby, ložiska, žárovky)
Organizace výroby:
-
Technologické uspořádání – spočívá v seskupování stejných či podobných strojů (dílna s šicími stroji…), používá se u kusové a sériové výroby.
Výhody: dobře se organizuje práce, snazší údržba, jednoduše se řeší nepřítomnost pracovníka nebo porucha stroje.
Nevýhody: je horší přehled o rozpracované výrobě a výrobní proces je dlouhý vzhledem k přesunům rozpracované výroby mezi dílnami. -
Předmětné uspořádání – seskupování různorodých strojů podle technologického postupu dané výroby (stříhací stroj – šicí stroj – žehlící pult – balící pult). Hromadná a sériová výroba.
Výhody: výrobek se zpracovává v jedné dílně od začátku do konce, nižší náklady na přepravu v rámci podniku.
Nevýhody: těžko se mění výrobní program, těžko se organizuje práce, zejména při absenci pracovníka nebo poruchy stroje, potom vznikají prostoje.
Výrobní proces
-
lidská činnosti při, které člověk přetváří přírodu, její předměty a síly na statky a služby
(materiál => výrobek) - obvykle probíhá v etapách, např. ve strojírenství – předvýrobní etapa (vývoj, konstrukční a technologická příprava výrobků, zajištění materiálů, přípravků atd.), výrobní etapa a odbytová etapa
Členění výrobního procesu
-
Procesy pracovní
a) Ruční – působí fyzické síly pracovníka pomocí nářadí
b) Strojně ruční – působení dlouhodobého majetku je spojeno s fyzickou silou pracovníka pomocí strojů
c) Strojní – probíhají za pomoci strojů na vyšší technické úrovni, fyzická síla se nezapojuje
-
Procesy nepracovní
a) Automatické – bez přítomnosti člověka, ale člověk je připravuje
b) Přírodní – člověk se jich nezúčastňuje, jde o fyzikální, chemické a biologické činnosti
Druhy výrobních procesů:
- těžební proces
- stavební proces
- tovární výrobní proces
- pěstitelský (chovatelský) výrobní proces
- dopravní proces
Ukazatelé výroby
Naturální ukazatele objemu produkce
- objem produkce je vyjádřen množstvím vyrobených výrobků v naturálních (fyzických) jednotkách.
- dobře vystihuje množství užitných hodnot, avšak jejich použití závisí na stejnorodosti produkce a většinou nepostihuje otázku její kvality a užitečnosti
Hodnotové ukazatele objemu produkce
- Hrubá výroba - ukazatel celkového výsledku podnikové činnosti, zahrnuje hodnotu realizované produkce a hmotný investiční majetek vyrobený v podniku a určený pro vlastní spotřebu
- Čistá výroba – ukazatel vlastní zásluhy podniku při vytváření nových hodnot, je to celkový výsledek podnikové činnosti očištěný od všeho, čím k němu přispěli zvenku dodavatelé surovin, energie a různých služeb, ve výkazu zisku a ztrát (výsledovce) najdeme čistou výrobu pod názvem přidaná hodnota
ODBYTOVÁ (PRODEJNÍ) ČINNOST
- souhrn činností, jejichž smyslem je uplatnění produktu na trhu a jeho dodání k odběrateli
Osnova:
- Marketingové činnosti
- výzkum trhu
- podpora prodeje výrobků
- určení odbytových cest
- Plánování odbytu
- Operativní odbytové činnosti
Odbytové činnosti zahrnují:
- marketingové činnosti (výzkum trhu, podpora prodeje výrobků, určování odbytových cest)
- plánování odbytu (bilance odbytu, norma zásob odbytu)
- operativní odbytové činnosti (styk s odběrateli – nabídka zboží, uzavírání smluv, vyřizování reklamací)
- skladování výrobků
- expedici a fakturaci
- zajišťování obchodně technických služeb
- evidenci a hodnocení odbytu
MARKETINGOVÉ ČINNOSTI
Výzkum trhu
- hlubší a dlouhodobější zkoumání trhu, úkolem je:
- zabezpečit informace o
a) vybraných výrobcích (prodej)
b) situaci na trhu (potřeby, poptávka, ceny, objem prodeje, odbytové cesty, podpora prodeje, konkurence)
- učinit závěry o budoucím vývoji trhu v hledaných oblastech (vytvoříme předpoklady pro předvídání budoucího vývoje trhu)
Průzkum trhu
- krátkodobé zjištění okamžitého stavu na trhu
Metody výzkumu:
- od stolu (desk research) - informace jsou běžně k dispozici; stačí je utřídit, zpracovat a vyhodnotit
- v terénu (field research) - zaměřuje se na
a) zákazníky - jejich chování, motivy, přání a zvyklosti
b) poptávku - tu ovlivňuje: cena výrobku, důchody,…
c) konkurenci - jak pracuje/prodává, její ceny apod.
d) zboží - užitné vlastnosti, vnější vzhled, kvalita
Podpora prodeje
Reklama - forma placené činnosti; má za úkol upoutat pozornost, získat zájem (přesvědčit o užitečnosti), vytvořit přání koupit si výrobek a přimět k nákupu
Osobní nabídka zboží - přímé a účinné působení na zákazníky - slevy, soutěže, bezplatné vzorky, pořádání veletrhů a výstav
Publicita (public relations) - nepřímá forma; slaďování politiky podniku s veřejnými zájmy (sponzoring apod.), věrohodnější a účinnější
Určení odbytových cest
Odbytová cesta - cesta, kterou se zboží dostane ke spotřebiteli, volba záleží na charakteru výrobku, finanční schopnosti výrobce apod.
a) Přímý odbyt – přímo od výrobce ke spotřebiteli
b) Nepřímý odbyt - přes zprostředkovatele (maloobchod, velkoobchod, obchodní zástupce)
PLÁNOVÁNÍ ODBYTU A MARKETINGU
- na základě analýz situace v podniku, na trhu a v okolí podniku
- plán určuje cílové skupiny výrobků, trh, odbytové cesty a způsob stimulování prodeje
- počítá se objem prodeje jednotlivých výrobků (naturální jednotky) a celého podniku (peněžní jednotky)
OPERATIVNÍ ODBYTOVÉ ČINNOSTI
Jednání s odběrateli:
a) individuální
b) veletrhy a výstavy
c) burzy
d) dražby (aukce)